על כפות הרגליים

כפות הרגליים שלכם – לא מה שחשבתם

 

לכף הרגל והמנח התקין שלה על הקרקע יש חשיבות לגוף כולו. אני אוהבת לראות איך כפות הרגליים אוחזות את הקרקע, ומקבלות ממנה מידע רב על אפשרויות התמיכה ביציבה שלנו. כבר כעוברים ברחם רקענו איתן כנגד דפנות הרחם וחשנו את הכוח המוחזר מהן מלווה ברטט המרגיע של מי השפיר. גם לאחר שהגחנו לאוויר העולם המשכנו לרקוע ובכלל ללמוד את העולם דרך כפות הרגליים. עיבוד התחושות המגיעות מכפות הרגליים הופך להיות משמעותי עוד יותר כאשר אנחנו מתרוממים על שתיים, ולומדים לאזן את שיווי המשקל שלנו לצורך עמידה והליכה.

כפות רגליים הן הראשונות שמקבלות את המידע מפני השטח שעליו אנחנו ניצבים ומעבירות  אותו לגוף כולו דרך מערכת החישה. כך, בשביל להתנהל נכון בתנועה מערכת העצבים צריכה מידע מכפות הרגליים כדי להבין את משטח הדריכה לנתח, לתקן, לייצב, ולהעמיד אותנו בצורה הטובה ביותר. למשל, כשאנחנו עוברים ממשטח ישר למשופע או מאדמת בוץ לאדמת חצץ גופנו מסגל את היציבה שלו בהתאם למידע החדש שהתקבל מכפות הרגליים:  האם יש לגוף צורך לשמור על שיווי המשקל באופן שונה? איך זה מתבטא? כמה יכולת או ידע מוטורי יש לנו לסגל שינויים???, ואיך מעודדים נוכחות? מצורף סרטון עם רעיונות לתרגול וטיפ בסוף הפוסט. 

  רק כאשר כף הרגל נמצאת בפריסה מלאה על פני הקרקע אנחנו יכולים למצות את יכולת הדחיפה ולהשתמש בה באופן מיטבי בתנועה: בהתרוממות, בהליכה, בריקוד וכד’.

 פריסה לקויה לעומת זאת, תתבטא במנח גוף שגוי כדי לפצות על כך. כלומר, נוצרים יחסים של הדדיות בין מערכות הגוף השונות; בין כף הרגל לגוף כולו. מכאן שאת העבודה על כף הרגל ניתן ליישם גם על כף הרגל עצמה וגם באמצעות אזורי הגוף האחרים.

 כאשר שיווי המשקל מיוצב באופן נכון על ידי כפות הרגליים והגוף כולו, מתאפשרת תחושת נינוחות ויציבות, כעץ נטוע אשר שורשיו באדמה.

 מצב זה של עמידה הליכה דורש ממערכת העצבים שלנו דריכות ומאמץ רב. לכן, תמיד נעדיף ללמוד בישיבה או בשכיבה, למשל.

 

כמה זוגות נעליים יש לנו בארון? למעשה, יש לנו נעליים לכל נסיבות החיים. אנחנו כל הזמן נועלות אותן,  מעניין שהנעליים מלשון נעילה פעמיים ולא בכדי, הנעליים נועלות את כפות הרגליים בתוכן, מסגרת זו מגבילה את המידע הנדרש מהמשטח עליו דורכים את חופש התנועה שלהם/שלכן שהולכת ופוחתת במשך השנים.

 שמתם לב כי אפילו אין לבהונות שמות משלהן? כולן קרויות בהונות, בניגוד לאצבעות הידיים המוכרות יותר בשמותיהן.לכן תנועות ודעות רבות בעולם יוצאים נגד השימוש בנעליים, כאשר הסוליות המלאכותיות מגבילות את המשוב התחושתי, לא מאפשרת למוח לתקשר עם הקרקע, האזור המייצג של כף הרגל במוח מתנוון, בלית ברירה מערכת שיווי המשקל לומדת יותר ויותר להסתמך רק על העיניים כך היא לאט לאט דועכת.

 

לכף הרגל השפעה גם על היציבות הנפשית

חשיבות כפות הרגליים משליכה גם על תחושות הנפש. על תחושות אלו אפשר ללמוד לפי הביטויים הרווחים. למשל, בביטוי “העמיד אותו על הרגליים” – הבריא אותו, החזיר אותו למצב מתפקד. או הביטוי “עמד בדיבורו” קיים את מה שהבטיח, שמשדר יציבות ואמון.  

כך ששיפור היציבה משפיע אפילו על המצב הנפשי בכיוון של יציבות ואיזון.

 ולמרות התרומה העצומה של כפות הרגליים ליציבות פיזית, נפשית ורוחנית,

בדרך כלל אנחנו נוטים להזניח אותן או אפילו להתעלם מהן.

   

טיפ- בשכיבה על משטח ברכיים וכפות רגליים בפיסוק כרוחב האגן ולדחוף את התשתית, לחוש את השימוש המלא בכף רגל, בהונות, כריות עקבים והשוליים הפנימיים והחיצוניים

 

כתיבת תגובה