אני בתנועה

שיעורי תנועה יוצאי דופן עם חנה ארבלי

אודותי

שמי חנה ארבלי ואני עוסקת התנועה… בעצם, תמיד עסקתי בתנועה מריקודים בהנאה והופעות לקהל, לתנועה מדיטטיבית, פנימית, אישית. לא מפתיע אם כן שלעסק שלי קוראים אני בתנועה. אני מאמינה שעל האדם לקחת אחריות לאופן בו הוא מטפח את יכולת התנועה שלו. תבינו, התפקיד המרכזי של המוח שלנו הוא להבין את סביבתו והאופן בו הוא משתמש במרחב, הוא עושה זאת רק דרך תנועה ככה שהנושא טמון ביסוד כל אחד מאיתנו והטיפוח שלו נושא פירות יפים ומתוקים.

עיקר ההכשרה שלי היא שיטת פלדנקרייז איתה אני מתנסה ומלמדת כבר 30 שנה. שיטה זו ריתקה אותי ועדיין עושה זאת, על הגילויים הפנימיים, פוטנציאל הריפוי הנובע מתרגול והתנסות מגוון עצום של תנועות והאפשרויות לעשות אותם וכמובן, טיפוח הגישה הקשובה לעצמי והערך הטיפולי שהיא מביאה. על דרכי בשיטה אספר בבלוג שלי שכמובן מלווה בסרטונים מומלצים לתרגול.

הקהל שלי  כזה שמחפש תוצאות, הפגת כאב שחרור נוקשות ומתחים, סקרנות לתנועה והאפשרות לשפר דפוסים הגורמים לכאב או מוגבלות. תרגול תוך כדי הרגשה נעימה בתהליך. קהל שרוצה לעסוק בתנועה בצורה נעימה ואינטואיטיבית.  במשך הזמן מצאתי שתהליכי הטיפול התנועתי יכול להיות שזור בחיי היום יום של כל אחד ואחת מאיתנו ועצם האתר יחזק טענה זו. גם במוצרים שלי  אני כותבת על זה בהרחבה, מוזמנים.

 כאמור, אחרי שנים של  למידה הוראה מסודרת בכיתות מסורתיות נולד בי הצורך “לצאת מהכיתה” לחלל הווירטואלי, הקמת האתר מאפשרת לי להרחיב גבולות, לחלוק איתכם ידע, חוויות, ומחשבות על תנועה.

אשמח אם תוכנו של האתר ייתן לקורא/ת השראה לתנועה, לידע על תנועה, ומצד שני על מנוחה, ומנוחה טובה מהי? ואיך ההתנסות בתכנים אלו יתבטא בחיי היום יום.

מקור התנועה

תנועה על כל צורותיה היא ביטוי של החיים עצמם. בטבע נוכל לראות את הרוח נושבת או לראות את הביטוי שלה בתנודת הענפים, כמו גם נראה צמחים שייטו את כיוון הצמיחה שלהם אל השמש. בכלל,לכל דבר חי תתאפיין היכולת לנוע, אצל בני האדם כוח החיים בא לידי ביטוי דרך תנועת ההתרחבות וההתכנסות של הנשימה, בקולות הבוקעים מתוכנו, במחשבות, ביכולת התנועה לשפר את מצבנו ולמצער להיפך ליצור מתחים ונוקשות.

שיטת פלדנקרייז

פלדנקרייז הינה שיטה שמטרתה שכלול יכולת התנועה של האדם. השיטה קרויה על-שם ממציאה, הד”ר לפיזיקה משה פלדנקרייז (1904-1984).  ברעיון השכלול, התכוון פלדנקרייז לאפשר מקסימום תנועה, במינימום מאמץ, על ידי חווית תנועה מגוונת  והיכולת לשינוי הרגלים הטבועים במערכת העצבים מתוך ניסיון חייו של האדם. ככלל, השיטה פונה לכל אדם המעוניין לשפר את תפקודו הגופני והנפשי. השיטה מוכרת לרוב מחד גיסא כענף ברפואה המשלימה או האלטרנטיבית, ומאידך גיסא כצורת אימון מתקדם לספורטאים ואמני-במה.

שיטת פלדנקרייז שמה דגש על יכולתו יוצאת הדופן של האדם (ביחס למינים אחרים) ללמוד ולפעול על-פי מה שלמד. בכלל נראה שאם אנו נדגיש את שיווי המשקל שלנו נוכל להיות להטוטנים בקרקס אם נפתח כושר הבעה אם גופנו נוכל להיות רקדנים וכך אפשר לראות שבן אדם יכול לפתח תחום מסוים ולהיות טוב בו יותר מהרגיל כך, משכללים יכולת תנועה  ומה אם נקודת המוצא של  גופו של התלמיד נמוכה מלידה, או עקב, תאונה כל שהיא? שוב אני חוזרת להתחלה המאמר  זו היכולת של האדם ללמוד ולהסיק מכך ולא  נקודת המוצא שלו שקובעת. לכן, שיטת פלדנקרייז, הינה תהליך לימודי ופגישה של מורה ותלמיד כאשר המטרה הראשונה של המורה להשקיט את התלמיד כך שתיווצר רגישות הבחנה לעצם התנועה המונחית, ליכולת של התלמיד להבחין לאופן בו היא נעשית להתבונן בתנועה לכן נמצא את שיעורי פ. כשיעורים איטיים עדינים מתרחשים פעמים רבות על הרצפה, בשכיבה. כל זאת כדי לנטרל במידת האפשר את כוח המשיכה ולאפשר תחושה יותר ויותר דקה, להבחין בהבדלים יותר ויותר קטנים, ההבחנה במה שעד עתה לא היה מובחן היא המאפשרת שינוי.

שאלות ותשובות

אין נכון ולא נכון, יש מה אני יכול ומסוגל בשלב זה של הלמידה. בקשר למילים וההנחיה זה לוקח זמן כמו שלומדים כל דבר חדש.

מה גם שאפשר לשאול יש לנו דרכי תקשורת רבים, מייל, פייסבוק, טלפון.

ובכלל הדרך, הבטוחה לדעת אם אני עושה נכון היא “לשאול” את גוף האם התחושה הכללית לגבי התנועה טובה. האם ישנו שיפור בטווח ובאיכות התנועה. תמיד בתחילת שיעור יש את הזמן להרגיש איך מתחילים חוזרים בסוף שיעור לנקודה זו וכך מרגישים איכות התנועה זה מתפתח. אין איש בעולם שיכול להגיד לך שאתה מרגיש יותר טוב.

בכלל צריך להבין שחלק נכבד מהטיפול הוא שינוי דפוסי תנועה, חזרה נשנית על השיעור המוקלט עוזרת להטמיע בצורה מיטבית כאשר קצב ההתרחשות הוא הקצב שלכם בלבד.

מניסיוני נגשים אליי אנשים ומתייעצים איתי “איך לעשות ” תרגיל להקלה ואז לוקחים את הטיפ כדי לעשות בעצמם. מטפל אחר לא מקצר את התהליך הטיפולי טוב ככל שיהיה הוא לא יוכל ללמד אותנו להיות עדינים עם עצמנו ולפעול בעוצמות הנכונות לנו, שרק אנחנו יכולים לקבוע על עצמנו, זה חלק מהיכולת להיות המטפל של עצמי.

ראשית, רצוי לשאול את האורטופד המטפל ואף להראות לו את החנות והחומרים הנמצאים שם כדי שימליץ.

שנית שיעורי הברכיים למשל בעיקר נועדו לחזק את הברכיים בתנאים אופטימאליים של שכיבה על הגב והם מועברים תוך עידוד לתנועה עדינה קשובה תוך שימוש בשיקול דעת

  • לשיעור מקצב נינוח שלתנועה מודרכת והזמנה למנוחה כך שפעילות הלב נשארת עם המקצב הטבעי שלה מה גם שקצב הנשימה יכול להישאר בנינוחות מסוימת כמו בקצב של הליכה שגרתית למשל.

הסרטונים נועדו להראות את התנועה משך התרגול ואת העוצמה אתם קובעים על האחריות שלכם.

טכנית אפשר להחליט על מפר הפעמים שעושים בצד אחד ואחר מאזנים בצד השני.

עוד נקודה חשובה לזכור,שיעור קצר וחזרה עליו מאפשר הפנמה של  השיעור ויוצא שהתלמיד יכול להגיע למצב בו מגוון התרגולים שהוא יודע רחב ומבטא יפה מאוד את האימרה כי האדם הוא המטפל הכי טוב של עצמו.

לקוחות ממליצים עלי

הבלוג שלי

hana

על נשימה

על נשימה “אוהו את מורה לתנועה? מתעסקת בנשימה? תגידי איך לנשום נכון”? פה בשלב הזה של ההיכרות הקצרה והמיידית יש לי 2 דקות שאני צריכה

קרא עוד »
hana

על כפות הרגליים

על כפות הרגליים כפות הרגליים שלכם – לא מה שחשבתם   לכף הרגל והמנח התקין שלה על הקרקע יש חשיבות לגוף כולו. אני אוהבת לראות

קרא עוד »

חייגי 052-6891893 או מלאי את פרטייך ואחזור אליך בהקדם